Magasin Substitut

Categories
Musik

Techno

En omstart för technon

Göteborgs technoscen har formats om under coronapandemin. Nu måste publiken nås på nya sätt. Rastlösheten som kommer med att vara hemma föder fram något nytt. En ljusglimt i form av en kreativ boom.

– Jag har hopp om en renässans i technoscenen i Sverige överlag, säger BROR Records Martin Nowakowski.

På skärmen syns dj:n och festarrangören Magnus Nylander mellan två gigantiska discokulor. Det pumpas ut elektronisk klubbmusik från högtalarna. Bakom honom rör sig röda strålkastare som träffar väggarna och alla gröna blad från plantorna som omringar honom. Magnus kör ett två timmar långt dj-set i en affär, som samtidigt livesänds på deras Facebook-sida. 

– Det var lite konstigt men kul att testa, säger Magnus Nylander. Jag vet ju inte vad folk är på för humör när de sitter hemma och kollar.

Att livesända dj-set är en av lösningarna som kommit med restriktionerna till följd av coronaviruset. När klubbarna stängs ner och fullsmockade dansgolv förbjuds är det ett av sätten att få musiken att fortsätta spelas. Effekterna av corona sipprar in i samhällets alla hörn. En kultur som lever och frodas på att människor samlas och är nära varann drabbas givetvis hårt.

2015 startade dj:n och producenten Martin Nowakowski skivbolaget BROR Records med bas i Göteborg. Ett vinylskivbolag för elektronisk dansmusik med stöd från Kulturrådet. Skivbolaget innefattar även etiketten Lilies med fokus på högfunktionell klubbtechno för dj:s att spela ute. 17 vinylskivor har de hittills gett ut.

Dj:n och producenten Martin Nowakowski. Foto: Studio Aorta.

Martin berättar att där skivbolaget befinner sig idag så räcker inte en person för att styra skeppet. Frilansdesignern Ingrid Arnsand Jonsson anslöt förra året som creative manager. Martin och Ingrid har känt varandra i sex år. De träffades genom gemensamma vänner i Berlin, där de båda bott och spenderat mycket tid. 

– Jag är designer, men jag har alltid känt att jag på något sätt skulle vilja jobba i scenen. Så det kändes väldigt naturligt att börja jobba med Martin, säger Ingrid.

Designern Ingrid Arnsand Jonsson. Foto: Nicolas Peyrau.

De berättar att corona påverkar deras arbete på två sätt. Dels är scenen död på det sättet att klubbscenen inte kan verka just nu. Dels har de till följd av detta blivit väldigt kreativa och produktiva av att vara understimulerade. Det som till största del finansierat vinylproduktionen är dj-spelningar, vilka alla nu är inställda. 

– Ur det perspektivet dras det inte in någon cash just nu, säger Martin.

Än så länge har det dock inte påverkat verksamheten, då det bara pågått under en rätt kort tid. Men Martin säger att det blir en annan femma om det fortsätter resten av året. Det som planerats kommer att ske och alla PR-kampanjer fortsätter som vanligt. Utgivningstakten har inte saktat ner.

– Så om man ser till skivbolagsverksamheten så är vi för tillfället ganska skonade. Vi satsar snarare mer än någonsin, säger Martin.

Ingrid och Martin i studion. Foto: BROR Records.

Ingrid berättar att det ser olika ut. Medan BROR Records är i en fas där de satsar mer på att ge ut musik, drabbas andra hårdare.

– Jag har många vänner som lever på att bara spela. Det är ju skittufft liksom. Det är många man känner som blir av med jobben och kämpar på som fan nu, säger hon.

De båda berättar om oron över hur klubbvärlden påverkas. Att man är rädd att vissa ställen inte finns kvar när det här är över. Att producenter och dj:s blir ekonomiskt barskrapade. Men det finns ändå ett hopp om en blommande framtid för technoscenen. Ingrid upplever att folk som kanske fått sparken, eller folk som går hemma överlag, hinner fundera på vad de egentligen vill göra. Och startar upp kreativa projekt.

Martin berättar att han nu gör en låt om dagen och att de nyss gjort en EP. Att de under senaste perioden varit mer produktiva än någonsin. De betonar att det märks av att folk nu gör musik som aldrig förr. Att det ett tag var väldigt svårt att fixa ny musik till skivbolaget, men att det är mycket lättare nu.

– Jag tror att man kommer märka av det på hela samhället. Det kommer verkligen vara en kreativ boom för alla. Även technoscenen. Så någonting bra kommer nog ur allt detta, säger Ingrid.

Martin och Ingrid lärde känna varandra i Berlin för sex år sedan. Foto: BROR Records.

Både Martin och Ingrid reser gärna för att festa. För att vallfärda ut i ingenmansland där taxin inte kan plocka upp en morgonen efter. När de pratar om deras bästa minnen är det svårt att välja vilket minne som toppar det andra. Tyskland, Frankrike, Estland, Georgien, Nederländerna. Listan fortsätter. 

Martin berättar om när han var på Amsterdam Dance Event. Rave i en avkristnad kyrka. Fönstren var igenbommade med plankor och på altaret stod dj:n. 

– Det var så jävla smutsigt, säger han skrattandes.

Ingrid minns när hon var på en annan klubb i Amsterdam. På ett fartyg. Man klev på båten och slussades ner under däck i ett stort utrymme, som ner i en källare. Hon beskriver att det kändes som en sjuk apokalypsfilm. Svetten droppade från kondensen i taket och folk hade bara på sig underkläder.

– Man reser till så sjuka orter för att åka ut till en fabrik utanför typ Georgien. Det säger väldigt mycket om besökarna. Det är en väldigt dedikerad scen, säger Ingrid.

Magnus Nylander är 26 år och kommer från Göteborg. Han är en dj och festarrangör som utgör ena halvan av välkända Tzar, som han driver med sin kompis Tomas Victorsson. De anordnar fester, spelningar och samarbetar med skivbolag för bland annat label nights. Duons egna fester går under namnet Über.

– Vi försöker få Über till att bli vår flaggkeppsfest, säger Magnus. Då bokar vi artister själva och försöker göra en ganska stor fest, i en stor lokal eller ett stort open air.

Magnus Nylander utgör ena halvan av Tzar. Foto: Hanna Fagerlund.

Tzar har snart funnits i sex år. Det var Magnus som började styra fester med några kompisar. När Victor anslöt insåg de att det var de två som var mest seriösa med det. Så de fortsatte som en duo och har arrangerat cirka sju fester om året sedan dess.

Magnus berättar om hur stor technoscenen är i Europa och att de försöker få hit samma standard till Göteborg. Standarden av ljud och storhet på lokaler och bokade artister. Att de vill göra det så professionellt som det görs i andra länder. 

– Det finns liksom ingen som gör det i Göteborg nu känner jag. Fan vad jag låter självgod, men vi försöker höja nivån lite.

2015 fick den högaktade technoklubben Mythos, som låg i en gammal industrilokal på Backaplan, lägga ner. På grund av att kommunens brandinspektion fann brister i säkerheten.

– Den klubben satte ribban ganska högt i Göteborg. Efter det kände jag att det ändå skulle va najs om någon fortsatte med det, säger Magnus.

Foto: Magnus Nylander.

Magnus berättar att hans första besök på Mythos gav ett väldigt starkt intryck. Innan det kände han inte så många som höll på med techno i sin hemstad. Att det var en väldigt häftig känsla att få se hela Göteborgs technoscen på en gång. Det var då han insåg att det faktiskt fanns en scen där han bodde.

I en stor gammal militärbiograf i Kviberg arrangerar Tzar sin första fest. Den blir lyckad och det kommer mycket folk. Men första gången de har en riktig bokning är i en indisk lunchrestaurang på Backaplan år 2014. När Magnus är 18 år ser han Sthlm Murder Girls på en klubb i Stockholm. Tzar bokar dj-duon, utan att veta om att de har en stor fanbase i Göteborg. 

– Vi hade väl lite tur den gången, så det har alltid kommit mycket folk efter det, säger han.

Magnus berättar att restriktionerna till följd av corona märktes av ganska snabbt. Alla hans spelningar blev inställda på en vecka, först utomlands och sedan i Sverige. Alla Tzars planer för sommaren har också behövt ställas in. Men eftersom de inte har någon egen lokal, utan alltid hyr in sig på olika ställen, går de inte back. Det är bara paus.

Läget påverkar Magnus ekonomiskt men han berättar att han aldrig försökt förlita sig på det här arbetet på det sättet. Att det inte finns så mycket pengar i technoscenen. Därför hoppas han nu på att inte så många ställen behöver stänga ner då det senare skulle kräva en långsam omstart. Han fruktar även att något stort företag ska köpa upp lokalerna och att det blir det som är kvar. Men det finns även hopp om en bra omstart.

– Eller så blir det att intresset är väldigt starkt och att folk som är vana vid att göra fester med väldigt låg budget kanske gör det till en väldigt rolig start. Förhoppningsvis, säger Magnus.

Precis som Ingrid och Martin tidigare påpekade håller Magnus med om att det görs väldigt mycket musik just nu när folk håller sig hemma. Han upplever det hos sig själv och bland sina vänner.

– Man är så rastlös liksom. Det är väl det som är positivt med det.

Foto: Magnus Nylander.

Magnus har också tänkt på att det efteråt, när det släppts på restriktionerna, kanske kommer vara lättare att få tag på lokaler att festa i. Att Tzar kanske kommer ha ett litet försprång då de kan arrangera en fest snabbt med lite medel. Medan det kommer ta rätt lång tid att starta nya klubbar.

– Folk kanske behöver få in till hyran och tar risken att hyra ut till oss, säger han och skrattar.

Med allt sagt så lider Göteborgs technoscen just nu. Ingen vet hur länge coronapandemin kommer att pågå och hur tiden framöver kommer att se ut lämnas åt gissningar. Martin Nowakowski betonar att det är viktigt att alla tar sitt ansvar i den här krisen. Att det inte spelar någon roll vad man håller på med om inte Folkhälsomyndigheten rekommenderar att ha stora tillställningar. Att vi bara får hoppas att allas kollektiva rastlöshet leder till något bra. 

Kanske technoscenen får sin renässans när allt är över.

Hanna Fagerlund